• BMS

BMS چیست؟

عبارت BMS مخفف Building Management System که در ایران آن را مدریت هوشمند ساختمان می‌نامند به مجموعه سخت‌افزارها و نرم‌افزار‌های موجود گفته می‌شود که بتوانند بصورت یکپارچه مانیتورینگ و کنترل قسمت‌های حیاتی و مهم در ساختمان را کنترل کنند.
وظیفه این مجموعه یکپارچه، کنترل بخش‌های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آن‌ها به نحوی که عملکرد اجزای مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف انرژی در ساختمان و تخصیص دادن منابع انرژی به فضاهای درحال بهره برداری باشد.

BMS می‌تواند در برگیرنده بخش‌های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد. این بخش‌ BMS شامل روشنایی، نورپردازی، گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، برق اضطراری، پله برقی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد هستند

برخی از اهداف سیستم هوشمند ساختمان BMS عبارت است از:
– صرفه جویی در مصرف انرژی و کنترل هزینه‌های اضافی
– استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آن‌ها
– ایجاد محیطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان
– ارائه سیستمی یکپارچه برای عملکرد بهتر و جلوگیری از تداخل سیستم‌‎های مختلف
– قابلیت داشتن چندین کنترل مرکزی از دور یا نزدیک
– امکان گزارش کیری از عملکر ساختمان

وظایف اصلی سیستم مدریت ساختمان یا BMS:
– سیستم روشنایی
– نور پردازی ساختمان
– فن‌ها و تاسیسات سرمایش و گرمایش
– سیستم کنترل تردد
– سیستم‌های نظارت تصویری
– تجهیزات اندازگیری
– سیستم اعلام حریق
– سیستم امنیتی ساختمان
– آسانسورها

به طور معمول از BMS در اکثر ساختمان‌ها برای کنترل تأسیسات گرمایش و سرمایش، روشنایی بهره برداری می‌شود. اما این سیستم‌ها به دلیل استفاده از پروتکل‌های استاندارد و معماری مبتنی بر استانداردهای شناخته شده، امکان لینک شدن با کلیه سیستم‌های شمرده شده در بالا و شکل دهی یک مدل کنترل مجتمع برای همه اجزای قابل کنترل در ساختمان را ایجاد می‌نماید. اجرای چنین سیستم جامعی در یک ساختمان آن را به یک سازه امن و هوشمند تبدیل خواهد کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که به کارگیری BMS در بهترین حالت باعث کاهش ٣٠ درصدی در مصرف انرژی ساختمان می‌شود. اما استفاده از سیستم‌های یکپارچه نسبت به سیستمهای مجزا ١۵ درصد قابلیت بالاتر ایجاد می‌کند.

BMS

خانه هوشمند